fredag, september 02, 2005

Leopalace 21

Det blir sena arbetsdagar här i Japan. Jag tror nog att jag måste sätta upp lite regler för mig själv så att jag hinner göra lite annat än att arbeta i veckorna. När dagen går mot sitt slut så smyger några iväg, men de flesta stannar kvar och arbetar med samma frenesi. Därför kan det bli som ikväll att jag ser att klockan hunnit bli åtta utan att jag märkt det.

Hur som helst så har det blivit dags att försöka ladda upp lite bilder och beskriva hur jag bor. Jag bor hur lyxigt som helst. Huset som jag bor i är byggt av Leopalace 21 och känns mer som ett hotellrum än en lägenhet. Det är stort och rymligt och det finns en massa high-tech prylar att leka med. Dessutom finns det bredband! Igår gjorde jag mina första IP samtal med Woize och fler lär det bli. Jag hittade inte min lägenhetstyp på deras hemsida, men här kommer lite bilder:

Först har vi entrédörren till lägenheten och om ni undrar så är det inte reklam som ligger och skräpar på golvet utan en skylt som informerar att man ska ta av sig skorna innan man kliver innanför "hallen". Dörren till vänster går in till toaletten och närmast till vänster så går en liten korridor in till ett litet pentry. Där finns det en diskho, som ni kan se, och två elektriska plattor. Mitt emot dem finns ett smalt skåp och ett kylskåp. Än så länge har jag bara handlat micromat och imorgon ska jag testa en påse microris. Jag har väntat lite med den eftersom jag var rätt hungrig tidigare i veckan och inte ville riskera ett par timmar rengöring av micron p.g.a. feltolkade instruktioner.

På den andra bilden ser vi en del av köket igen och den där apparaten som står längst in är faktiskt en tvätt- maskin. Det enda tecknet jag känner igen står för "automatisk", så jag hoppas att det ska funka att hälla i lite pulver och trycka på knappen. Jag tror att jag ska prova med en t-shirt först. Hehe.

Det syns dåligt på bilden men till höger framför tvättmaskinen finns mitt badrum. Där har jag en dusch och ett badkar att sitta i. Dessutom finns det någon mackapär i taket som gör att man kan torka kläder där samt vädra ut efter man har duschat.

Fortsätter man bakåt utifrån den första bilden sett, så kommer man in i mitt vardagsrum. Det är lite större än ett studentrum och där finns det bland annat ett bord med en TV och min trogna laptop, som följt med hit till Japan. Bakom laptopen finns mitt internetuttag och om jag investerar i en lite längre sladd kan jag kanske sitta vid det andra bordet och hacka istället för att trängas bredvid TV:n.

Bakom mig där jag sitter nu finns en japansk garderob med skjutdörrar och där hänger mina skjortor och kostymer. Kavajerna och slipsarna har jag inte fått användning för än. Det är helt enkelt för varmt och ingen annan på jobbet klär upp sig heller. Vi får se hur gruppens reaktion blir när jag i takt med kylan kommer allt mer formellt klädd till jobbet. Den här bilden är tagen ganska högt uppifrån och det är faktiskt närmare tre meter till taket. Ovanför garderoberna finns det två öppna hyllor där jag slängt upp min resväska och tvättkorg.

Den här bilden är tagen från samma ställe som den förra fast åt andra hållet. Välkomna till mitt sovloft! En utfällbar stege på väggen mellan dörren och garderoberna leder upp hit och på morgonen drar jag isär de tjocka gardinerna och bländas av morgonsolen. Hålet i vägen är som en stor hylla och där hade jag skapat mitt lilla elektroniska altare innan jag fick internet att fungera.

Luftkonditioneringen räcker faktiskt ända in hit, men den stänger av sig själv efter ett tag så det är rätt varmt när jag vaknar.

Puh! Det var det. Det finns, som ni kan se, ingen anledning att oroa sig över hur jag bor. Oavsett vad som händer under dagen eller hur hårt jag måste jobba, så kan jag återvända hit till mitt lejonpalats för att ladda upp batterierna och nu är det nog dags att göra just det. Gonatt!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Fan så mycket bättre än korridorsrum på 28:an, så halvtaskig ventilation får man väl stå ut med. En annan har ju bra ventilation, men det låter som värsta havsbrisen från balkongdörren (vilket iofs är ganska soft). Nu ska du bara pumpa en massa elektroniska gadgets, så ser det ut som om en riktig japan bor där.

3/9/05 13:17  

Skicka en kommentar

<< Home