torsdag, december 22, 2005

God Jul!

Det blir andra julen i rad på annan ort och den här gången blir det nog ännu konstigare än förra året i Belgien! Japanernas jul är inte riktigt som den där hemma. Ungefär en procent av japanerna är kristna och det har traditionellt inte varit något speciellt med julhelgen. Den sittande kejsaren firar dock sin födelsedag den 23 december med pompa och ståt, så därför slipper jag släpa mig till jobbet imorgon. Men för att återgå till julresonemanget; tittar man på ytan så måste man erkänna att det gör ett ganska bra jobb. I Japan har man faktiskt både fler och bättre pyntade julgranar än i Sverige, ordentligt med juleljus på var mans hus och tomtar så att det räcker och blir över. Om det skulle visa sig att växthuseffekten gör att vår nordliga variant smälter bort, så är det bara att sätta in en platsannons i tidningen här.

Japanerna missar alltså inte chansen att fira jul, och när jag säger fira då menar jag på det där härliga, nästan bortglömda genomkommersiella sättet! Traditionen på julafton är att gå på dejt. Jepp, du hörde rätt. När vi svenskar sitter hemma och mossar med familjen och väntar på att Kalle ska börja, så är japanerna ute och raggar! Och vilket bättre sätt att visa sin uppskattning för någon än genom att boka en riktigt lyxig restaurang, köpa med sig blommor och en fin present samt som avslutning, om allt går enligt planerna, boka ett femstjärnigt hotell (!).

Råkade se en reklam i Japan Times häromdagen där man kunde boka in en specialinredd svit med julgran, öppen spis och hela kittet för den ringa summan av 2 miljoner yen, d.v.s. knappt 140000 kr. Då ingick det i och för sig mat, så man slipper en helgsaltad restaurangnota! Kommentaren från hotellets concierge var att nu äntligen började det vända här i Japan efter en tids återhållsamhet efter bubblan som sprack. Jag säger då det. De båda sviterna var dock redan uppbokade sedan flera månader tillbaka fick jag veta när jag... läste vidare.

Något billigare är det då att ta sin nyfunne vän på en promenad ner till Tokyo Tower, som av en slump råkar ha samma form som en gran och dessutom är extra vackert upplyst med ett enormt blinkande hjärta så här kring jul. Sött, inte sant?

Själv har jag lyckats trixa in mig på en julfest med en bunt kvarblivna svenskar. Organisatören hade bokat restaurang för 40 personer, men p.g.a. överväldigande intresse fick han byta lokal och därför fick även jag plats i julefirandet trots sen intresseanmälan. Tack för det!

Nu har det återigen blivit dags att packa portföljen och traska hemåt. Jag kanske till och med ska köpa en liten julbonsai på vägen hem för att riktigt känna julstämningen hemma i lägenheten.

En riktigt God Jul på er alla!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Här råder julefrid och julesnö, bror-sans gäng badade julbastu medan vi susade fram med släden för att hämta mormor som nu sover sött.
Varmaste julkramen till dig från oss alla!

24/12/05 06:07  
Anonymous Anonym said...

Hej hej skriver Dan och Ninni som just nu skålar för det nya året på Sandvik med Monica och Per!

1/1/06 07:27  

Skicka en kommentar

<< Home