torsdag, november 17, 2005

Det är dags för Beaujolais Nouveau!


Innan jag kom till Japan hajade jag inte riktigt vilket ståhej som omgärdar Beaujoulais Nouveau. Att jag inte ens närmelsevis kan pröva mig på att stava distriktets namn kanske delvis har med saken att göra. Hur som helst så har jag den senaste månaden sett massvis med reklam på stan, artiklar i tidningar och allt möjligt som med pompa och ståt utannonserar att den 17/11, då äntligen blir det dags att korka upp årets Beaujoulais Nouveau!

Något marknadsföringsgeni i Frankrike sitter säkert och myser med en flaska betydligt bättre vin, tar ett bloss på sin cigarett och skrattar förnöjt åt alla dumma utlänningar som gått på hans bluff. Varför är Beaujoulais Nouevau bra? Se deras officiella hemsida. Här är ett urval: att dricka Beajoulais Nouveau är moderiktigt, coolt och ungt. Där ser man. Måhända är en av anledningarna till att Japanerna är så upphetsade att man i Japan faktiskt får korka upp först. Men det var för en sisådär 18 timmar sen.

Om cirka 40 minuter (eller nästan 19 timmar för sent) ska iallafall en skara trötta lönearbetande forskare liva upp stämningen på kontoret genom att korka upp lite vin. 30 stycken Beajoulais Nouveau donerade av styrelseordföranden är givetvis kvällens höjdpunkt. (Det känns nästan som hemma i Uppsala...) Själv hoppas jag kunna smita undan och hitta den där flaskan Châteauneuf du Pape, som jag såg personalen bära undan oöppnad förra månaden. Länge leve Suiyo Saron, eller onsdagssalongen som det blir på svenska!