tisdag, november 15, 2005

Min första jordbävning

Ja, jag vet att det egentligen inte är min första... men de tidigare två registrerade jag inte ens.

I natt däremot vaknade jag mitt i natten och undrade yrvaket om jag glömt tvättmaskinen på. Förutom torktumlare finns det väl inget som kan skicka lågfrekventa vibrationer genom huset om inte... Aha...! Är det så här en jordbävning känns?

Vibrationerna pågick ganska länge och jag hann faktiskt vakna ordentligt och börja undra vad jag skulle göra om det blev värre. Lyckligtvis blev det inte det utan marken lade sig tillrätta igen och jag somnade om nästan omedelbart.

Jordbävningen hade sitt epicentrum någonstans utanför Hokkaido och registrerades som 6.9 på Richterskalan. Japansk press skildrar händelsen med lugnt intresse. På jobbet imorse pratade jag lite med min unga kollega, som däremot hunnit bli ordentligt orolig. Han upplevde nämligen den stora Hanshin-jordbävningen, som drabbade Kobe 1995, på nära håll. Då, precis som nu, började det lugnt med ett 30-40 sekunder långt inledande skalv för att sedan braka igång ordentligt. Normalt är jordbävningarna sällan längre än 10-20 sekunder.

Jag håller tummar och stortår för att inget liknande inträffar under min period här.

Hur som helst: Allt väl på östfronten!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Skönt att höra att allt är bra. Omtumlande att läsa igen om Kobe 1995. Förklarar allvaret bakom vardagligare vibrationer.

16/11/05 00:59  
Anonymous Anonym said...

It´s such a good vibration! Sköna ord från gammal slagdänga. Lite smaklöst, men vaffan...

16/11/05 06:43  
Anonymous Anonym said...

So at least you felt this one, so you have the experience now. Most likley we will have the chance to experience a real 地震 (earthquake) *g*

17/11/05 11:45  
Blogger matsu said...

I sincerely hope not. Brr...

17/11/05 11:52  
Blogger Bear said...

Nu i veckan hade vi 4.7 i Lund. Märklig upplevelse.

22/12/08 06:37  

Skicka en kommentar

<< Home