söndag, december 04, 2005

En regnig söndag

Imorse åkte Virginie tillbaka till Sverige. Med henne försvann det vackra höstvädret och ett stilla duggregn drog återigen in över denna bergiga ö på andra sidan världen. Det var otroligt att få dela min japanska resa med min älskade, om än bara för drygt två veckor. Samtidigt som det nu känns oerhört tomt, har vi fått massor av nya minnen att värma oss med nu när vintern ligger inför dörren.

På tåget tillbaka till Tokyo från flygplatsen drog jag mig till minnes min favorithaiku på svenska, skriven av Tomas Tranströmer:


Hör suset av regn.

Jag viskar en hemlighet

För att nå in dit.


Jag tillbringade eftermiddagen med svensk julstämning på svenska ambassadens julbasar. Det är ett under hur mycket lite glögg, pepparkakor och luciatåg kan betyda ibland.