måndag, december 12, 2005

Japanska tomtar och Sankte Elvis

I helgen fick jag pröva på två helt skilda sätt att fira att året går mot sitt slut. På fredagen hade vi gruppens 忘年会, eller "glömma året som gått"-fest. Vi var ett stort gäng som tågade iväg till en förbokad restaurang där det som vanligt bjöds på en fest med havets läckerheter och 飲み放題 (fritt dricka). Det är mycket roligt att se hur atmosfären ändras från den någorlunda strikta kontorsmiljön när man får ett tillfälle att dricka ihop. Firmafest är ett recept som går hem i de flesta länder antar jag. Nästa vecka blir det två chanser till att glömma året. Först blir det en gång till med jobbet när hela labbet har sin gemensamma fest och efter det blir det lite mindre skala och lite nyktrare med de frivilliga lärarna som jag lärt känna via japanskakursen.

Jag fick även chans att fira Lucia ordentligt tack vare YCN som anordnat partaj på svenska ambassaden. Totalt omkring 120 gäster varav lite drygt hälften var japaner mumsade på köttbullar, drack glögg och fick storslagen underhållning i form av ett luciatåg anfört av ingen mindre än Sankte Elvis samt en jonglerande japansk tomte. Ta en titt själva i bildarkivet här! Själv dök jag upp lite tidigt och råkade skriva upp mig som frivillig jobbare. Det är därför jag ser ut som om jag var med i skidlandslaget 1972 på bilderna.


Hur som helst var det en mycket rolig kväll, trots att jag och Staffan tog pendeln hem istället för att följa med andrafesttåget (二次会電車) på fortsatta äventyr. Det här med andrafest är ett ganska intressant japanskt koncept som går ut på att man vid utsatt tid bryter upp och fortsätter festen på annan plats. Detta är mycket bekvämt för folk som måste ta sista tåget hem eller måste upp tidigt dagen efter för att jobba. Runt elva tar helt enkelt festen slut på en plats för att flytta till annan ort och starta igen, nu med förnyad styrka eftersom de trötta tackat för sig. Räcker det inte med en andrafest så kan man gå på tredjefest (三次会) och eventuellt fjärdefest, men jag har inte lyckats hänga kvar tillräckligt sent för att uppleva någon sådan. I lördags blev det alltså tidig hemfärd och efter att ha pillat lite på datorn somnade jag runt två.

Innan jag tar en ny sväng förbi kaffebryggaren och fortsätter dagens arbete så kan jag rekommendera följande instruktionsfilm, som ger en bra introduktion till hur man äter sushi här i Japan. Dessutom vill jag tipsa om Japanska.se som kan hjälpa till med översättning till svenska av alla dessa konstigheter jag skriver.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Låter trevligt det där. Kom bara ihåg att skaffa Kalle Anka till julafton ;-)

15/12/05 15:45  
Anonymous Anonym said...

Häftigt luciatåg! Jag började på nya jobbet som luciatärna- det var nog 20 år sedan sist!!

16/12/05 06:05  
Anonymous Anonym said...

..och instruktionsfilmen om sushi var hejdlöst kul! obetalbara kommentarer meddelade av en gravallvarlig röst

21/12/05 05:56  

Skicka en kommentar

<< Home